英語版WIKI、ADS-Bの項より、米国の実装状況
United States[edit]
To reduce congestion and cope with growing aircraft traffic, the Federal Aviation Administration has been developing the Next-Generation Air Transportation System (NextGen),[13] including ADS-B. ADS-B equipment is built to meet one of two sets of industry standards, DO-260B and DO-282B.
Aircraft operating in the United States in the airspace classes listed below are required to carry equipment that produces an ADS-B Out broadcast. ADS-B Out broadcasts information about an aircraft through an onboard transmitter to a ground receiver, moving air traffic control from a radar-based system to a satellite-derived aircraft location system.[13]
There is no such mandate for ADS-B In, which receives data and provides it to in-cockpit displays.[52] The FAA airspace requirements intentionally exclude some airspace that is frequently used by general aviation.
Airspace Class Altitude A All aircraft equipped B All aircraft equipped C All aircraft equipped E Where above both 10,000 ft MSL and also above 2,500 ft AGL
WIKI:Automatic Dependent Surveillance–Broadcast / Implementations by country / United States
wikiの引用元より。
The FAA has published a rule requiring ADS-B transmitters in many types of airspace (ADS-B Out) in 2020, but there is no mandate for ADS-B In, which receives data and provides it to in-cockpit displays.
海保機がADS-Bを搭載していれば事故が防げたような論調が拡散されているが、JAL機にADS-B INの機能が無ければ今回の事故は防げない。ADS-B INの搭載は諸外国でも義務化されておらず、現時点で搭載機は圧倒的少数派。
— motoいっぺい (@moto_ippei) 2024年1月15日
監視装置の進化は必要だが、正確な発信が必要。https://t.co/KptJvJ1qVn
まちがい。ADS-B を出力する機能は義務化されつつあるけど、入力して表示してする機能は標準化もされてない。 https://t.co/KerDdEDoFi
— aufdemmond (@aufdemmond1) 2024年1月15日
管制側にて(海外で義務化されたとする)ADS-B OUTと同等機能?をこちらのシステムで云々、らしい。
英語版WIKIとその引用元によれば、米FCCでも航空機側から見えるADS-B INは義務化されていないとの記述。(何なんだろね。ご注進でもいったんだろうか。)
MLAT(マルチラテレーション)システムの概要(国土交通省航空局)
SSRモードSシステムの概要及び運用状況(国土交通省航空局)
広域マルチラテレーションの評価試験(電子航法研究所研究発表会)
滑走路誤進入防止対策検討会議取りまとめ(平成20年3月28日)